В периода 17 – 23 август 2024 г. се проведе обучение в Талин, Естония на тема „STE(A)M базирано преподаване“ по акредитацията ни по Еразъм+, 2023-1-BG01-KA121-SCH-000129362, съфинансирана от Европейския съюз и ЦРЧР. От нашето училище взеха участие учителите: Цветелина Стоянова, учител по химия и физика, Йоана Абаджиева, начален учител, Габриела Стоилова, начален учител и Диана Вълкова, учител ЦОУД.
Обучението бе организирано от естонската организация Edufox и имаше практическа насоченост. То цели да задълбочи знанията и уменията на учителите за прилагане на подхода STEM при преподаване посредством запознаване и работа с инструментите Nearpod, Padlet, Pickerwheel, Mentimeter, MS Reflect, MS Planner, MS Onenote, Google Forms, LearningApps и др. Бяха припомнени предимствата на подхода STE(A)M, както и STEM-уменията, необходими на учениците в подготовката им за бъдеща кариера: решаване на проблеми, творчество, критичен анализ, работа в екип, независимо мислене, инициативност, комуникация, дигитална грамотност. Учителите се упражниха по групи и индивидуално в създаването на интерактивни уроци и ресурси с помощта на ИКТ платформата Nearpod и разгледаха възможностите за 3d визуализации и модели, тестове под формата на игри, интегриране на тестови въпроси във видеоклипове, интерактивни симулации, VR инструменти, включително чрез интегриране на ресурси от други приложения и инструменти и възможностите за публикуване.
Част от задачите, поставени на учителите, разпределени в смесени групи с участници от други училища, бяха свързани с посещение в библиотеката Oodi в Хелзинки, Финландия. Оригиналната и добре обмислена среда, залагаща на естествени материали и визия, близка до природата, поощрява социалното взаимодействие и креативността, далеч надхвърляйки функциите на традиционната библиотека – сградата предоставя възможности за развитие на малкия бизнес и за социализация на различни групи от хора. Поставянето на задачите на курсистите и представянето на отговорите се осъществяваше изцяло в платформата Padlet, а комуникацията – посредством Google Classroom.
По време на курса се осъществи посещение в музея Heureka в Хелзинки. Музеят се намира в красив парк с езеро с патици. Педагозите ни бяха силно впечатлени от огромното количество информация, поднесено по интересен и интерактивен начин. Те взеха участие в дейности като ремонт на четка за зъби посредством роботизирана ръка, захранване на макет на град посредством ръчно производство на електрически ток. Основната експозиция беше свързана с Космоса. Нашите колеги участваха в симулация на ремонт на космическа станция в условия на безтегловност, наблюдаваха сателитите около Земята и космическия боклук и симулация на разходка при ниска гравитация; разгледаха възможности за производство на храна от отпадъчни материали по време на космически полет.
Обучението продължи в Талин, Естония, с посещение на музея на електричеството в Талин – Energy Research Center, където участниците изслушаха беседа за историята на музея – бивша електроцентрала и най-важните експонати, присъстваха на демонстрация на високоволтова дъга във Фарадеева клетка и участваха в експеримент с наелектризиране. В планетариума гледаха филм за мълниите и видео за черните дупки. Бяха запознати с практиката на организиране на STEM уроци на място в музея.
Представителите на обучаващата организация запознаха колегите с естонската образователна система и прилагането на подхода STEM в естонското училище. Бяха обсъдени приликите и разликите с нашата система, както и изискванията към учителите там и какви проблеми срещат в работата си. Като основен проблем те посочиха наличието на малки училища извън големите градове с общо по 20-30 ученика, изискващи сериозен ресурс от учители, затрудненията при обучението на имигрантите от Украйна поради невладеене на езика и разлики в образователните системи, както и цялостния недостиг на учители и фактът, че огромен процент от тях са в предпенсионна възраст.