20. ОУ „Тодор Минков“ е акредитирано по ЕРАЗЪМ+ за изпълнение на мобилности в сектор „Училищно образование“. Благодарение на тази възмонжност, съфинансирана от Европейски съюз и Националната агенция „Център за развитие на човешките ресурски“ по проект 2024-1-BG01-KA121-SCH-000214869, Галина Тимова, директор на 20. ОУ „Тодор Минков“, и Любен Стаменов, заместник-директор по административно-стопанската дейност, се запознаха с водещи практики в трансформиращото лидерство в образованието, успешно прилагани в датската образователна система. По време на курса те имаха възможност да се срещнат с образователни лидери от Унгария и Латвия, да участват в обучение с дискусии, свързани с промяната в управлението на училищни екипи и класни общности.
Особено интересно бе представянето на датската образователна система и някои любопитни факти за нея:
- телефоните се изключват преди влизане в училището и се поставят в мънички шкафчета, заключващи се с ключ. Учебният ден преминава без мобилни устройства в ръцете на учениците.
- олекотени са учебните програми. Стремежът е повечето учене да минава през личния опит и експерименти с наученото. Стигат до извода, че не големият обем информация, който лесно се забравя, а уменията и знанията , придобити и в практическа среда, носят много повече смисъл за избор на професия и успешна реализация.
- родителите подкрепят самостоятелното учене и самоподготовката на децата си. Компаниите в Дания приемат с разбиране родителството и предлагат гъвкаво работно време на служителите си, чиито деца са ученици в началния етап на образование, за да отделят достатъчно време за тях. Познтатите ни като „занимални“ в България форми на целодневна организация на учебния ден, в Дания не се практикуват.
- в няколко общини в Копенхаген се експеривентира 24-часов престой на родителите и учениците от първи клас в сградата на училището. Идеята е майката, бащата и детето да възприемат по различен, но пълноценен начин средата, в която малкият ученик ще расте през следващите години. Дава се възможност на семейството да опознае сградата на учебната институция, и да подкрепя успешно детето си в училищния живот.